Druk hybrydowy – druk cyfrowy i flexograficzny

Strona główna / Bez kategorii / Druk hybrydowy – druk cyfrowy i flexograficzny

Druk hybrydowy to względnie nowa technologia drukowania, zdobywająca jednak coraz większą popularność. Ta technika będąca połączeniem metody cyfrowej i fleksograficznej jest polecana osobom zainteresowanym personalizacją druku i jednocześnie rozwiązaniami z zakresu odpowiedniego zabezpieczania oraz uszlachetniania opakowań i etykiet. Sprawdź, na czym dokładnie polega ta technologia, czym się charakteryzuje i jakie są jej zalety.

Druk cyfrowy i druk flexograficzny – co to takiego?

Druk cyfrowy to obecnie jedna z najczęściej stosowanych metod drukowania, często używana do produkcji małoformatowych materiałów reklamowych, takich jak broszury, katalogi, wizytówki, ulotki czy etykiety. Technologia ta polega na użyciu specjalnych maszyn laserowych, które zamiast matrycy wykorzystują naładowany elektrostatycznie fotoreceptor ze światłoczułą warstwą. Cylinder ten jest naświetlany wiązką laserową, czego rezultatem jest powstanie obrazu utajonego przenoszonego następnie na folię, papier bądź inny nośnik, z którym zostaje termicznie zespolony. Druk cyfrowy ma wiele zalet. Do najważniejszych należy przede wszystkim szybkość, dzięki czemu zamówienia wysokonakładowe realizowane są w ciągu zaledwie kilku godzin, a niskonakładowe niemalże od ręki. Wydruki nie potrzebują ponadto czasu na wyschnięcie, przez co można je od razu poddać obróbce introligatorskiej. Dużym atutem tej technologii jest możliwość indywidualizacji pojedynczych egzemplarzy.

Sprawdź naszą ofertę etykiet samoprzylepnych

Druk flexograficzny to z kolei technologia pozwalająca ozdobić opakowanie, np. uzyskać efekt wypukłości. Cechą charakterystyczną tej metody jest stosowanie wypukłej formy służącej do nanoszenia farby elastycznej. Forma ta jest zazwyczaj wykonywana z polimeru, ewentualnie z gumy. Metoda jest stosowana nie tylko na papierze, ale też np. tworzywach sztucznych. Może być wykorzystywana na podłożach nierównych i opakowaniach giętkich.

Co to jest druk hybrydowy?

Hybrydowy druk to natomiast technologia, która łączy w sobie dwie inne techniki: druk cyfrowy oraz druk flexograficzny, czerpiąc z nich to, co najlepsze. Stanowi zatem połączenie licznych zalet niskonakładowego druku cyfrowego z zaawansowanymi możliwościami dekorowania opakowań i etykiet metodą fleksograficzną. Czerpiąc z druku cyfrowego, technika hybrydowa umożliwia przede wszystkim personalizację produktów, co jest przydatne m.in. podczas oznaczania seryjnego opakowań. Druk cyfrowy odpowiada też za szybką realizację nawet dużych nakładów. Technologii fleksograficznej zawdzięcza druk hybrydowy przede wszystkim możliwość uzyskania efektownych zdobień, takich jak wypukłości, uszlachetnienie albo nadanie koloru PANTONE.

Sprawdź całą ofertę drukarni

Zazwyczaj proces wykonywanie druku hybrydowego przebiega w następujący sposób: najpierw następuje wydruk projektu etykiety metodą cyfrową, a następnie jej uszlachetnienie w technologii fleksograficznej. Metoda ta pozwala uzyskać wyroby o wysokich walorach estetycznych, które spełniają oczekiwania najbardziej wymagających odbiorców.

Zalety druku hybrydowego

Druk hybrydowy sprawdza się szczególnie w przypadku wydruków projektów opakowań i etykiet zaawansowanych graficznie i marketingowo. Połączenie zalet druku fleksograficznego i cyfrowego daje nieprzeciętne możliwości realizacji wydruków różnego rodzaju. Technologia ta pozwala na wykonywanie wydruków w pełni zgodnych z nawet najbardziej rozbudowanymi i bogatymi projektami, zakładającymi np. druk w konkretnym odcieniu z bogatej palety barw PANTONE, uszlachetnienie wyrobu i jego dowolną personalizację, np. umieszczenie na opakowaniu imienia bądź indywidualnej dedykacji. Dzięki tej metodzie możliwe jest ozdobienie produktu poprzez srebrzenie, złocenie, pokrycie lakierem strukturalnym, a nawet zapachowym. Wykorzystanie druku hybrydowego umożliwia stworzenie unikalnych towarów, które z pewnością wyróżnią dany produkt na sklepowej półce. Warto podkreślić, że zdobienia, np. lakiery UV zachowują swój ładny wygląd i połysk przez cały cykl życia produktu, etykiety bądź opakowania. Można mieć zatem pewność, że uzyskana dzięki metodzie hybrydowej dekoracja będzie prezentowała się efektownie przez długi czas – nie tylko w sklepie, ale też w domu u konsumenta.

Technologia hybrydowa jest zatem bardzo polecana zwłaszcza w przypadku tworzenia etykiet i opakowań produktów sprzedawanych w sklepach stacjonarnych, gdzie pierwsze wrażenie, emocje i odczucia, jakie wywołuje produkt postawiony na półce, są niezwykle ważne. Druk tego rodzaju cieszy się coraz większą popularnością wśród wytwórców z branży kosmetycznej i alkoholowej. Liczne badania i testy przeprowadzane przez wyspecjalizowane firmy i instytucje udowodniły, że klienci bardzo często „kupują oczami”. Produkt, który wyróżnia się spośród konkurencji i tym samym zwróci ich uwagę, ma zatem duże szanse na zakupienie, zwłaszcza w sytuacji, gdy odbiorca nie ma sprecyzowanych wymagań odnośnie do np. składu produktu czy jego konkretnych właściwości. Efektowna, przyciągająca uwagę etykieta, nakładka bądź pudełko pełni funkcję promocyjno-reklamową, zachęcając do sięgnięcia po dany produkt.