Ciekawie zaprojektowana etykieta na butelce pozwoli wyróżnić produkt spośród wielu podobnych mu na sklepowej półce.…
Etykiety z nadrukiem Braille’a są często wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym i kosmetologicznym, ale także przedsiębiorstwa z innych branż coraz częściej sięgają po tę formę znakowania produktów. Symbole w postaci wypukłych kropek stanowią nieocenioną pomoc dla ludzi niewidomych bądź niedowidzących. Jak wygląda proces przygotowywania etykiet w kodzie Braille’a? Dowiedz się z poniższego artykułu.
Etykieta z nadrukiem Braille’a a przepisy prawa
Przestrzeń publiczna w Polsce jest coraz bardziej adaptowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, co zwiększa ich możliwości swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie. Zmiany w tym zakresie regulują także stosowne przepisy prawa. Na przykład, Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20.02.2009 roku określa, że etykiety lekarstw i produktów farmaceutycznych muszą mieć napisy w języku Braille’a. Oznaczanie produktów kodem brajlowskim jest więc powszechnie stosowane, a często wymagane w kosmetologii i farmacji. Coraz więcej firm z innych branż również sięga po ten sposób znakowania swych wyrobów. Przykładem są produkty spożywcze oraz artykuły elektroniczne, które coraz częściej zawierają opakowania i etykiety z napisami w kodzie Braille’a. Również popularny polski producent torebek i akcesoriów skórzanych pakuje swoje rękawiczki i portfele w pudełka z wybitymi symbolami brajlowskimi.
Sprawdź naszą ofertę etykiet samoprzylepnych
Etykiety z nadrukiem Braille’a – jak je przygotować?
Aby identyfikacja produktu przez osoby niedowidzące bądź niewidome była skuteczna, etykieta z nadrukiem Braille’a musi zostać wykonana z najwyższą precyzją. Bardzo staranne i prawidłowe naniesienie odpowiednich symboli jest niezwykle ważne. To nie tylko kwestia użyteczności, ale często bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli chodzi o lekarstwa wydawane na receptę. Dlatego przygotowaniem etykiet z nadrukiem Braille’a powinny zająć się kompetentne osoby wykazujące wysoką dokładność i precyzję w realizowaniu zadań. Niezbędne jest też wykorzystanie nowoczesnych maszyn z odpowiednim oprogramowaniem i funkcjami.
Etykieta z nadrukiem Braille’a może zostać wykonana na różne sposoby. Podstawowa metoda to stworzenie specjalnej nakładki z transparentnej folii w formie etykiety, którą później trzeba przykleić na etykietę właściwą. Druga technika to z kolei wykonanie projektu tradycyjnej etykiety z nadrukiem, a następnie zaopatrzenie jej w punkty (wypukłości) ułożone zgodnie z regułami alfabetu dla osób niewidomych. Do wykonywania etykiet wykorzystuje się specjalną farbę pęczniejącą.
Sprawdź całą ofertę drukarni
Co istotne, nowoczesne metody produkcji umożliwiają dopasowanie etykiet z kodem Braille’a do indywidualnych potrzeb producenta. Możliwe jest m.in. wykonanie nadruków na różnych materiałach – nie tylko na papierze i tekturze, ale również np. na folii. To znacząco zwiększa możliwości zastosowania tego rozwiązania. Dzięki temu możliwe jest stworzenie etykiet pisanych alfabetem Braille’a na dowolnych innych produktach i urządzeniach codziennego użytku. Oferta rynkowa obejmuje też wykonanie etykiet z nadrukami w różnych kolorach, w tym transparentne, co także przekłada się na wzrost możliwości wykorzystania tego rozwiązania.
Wykonanie etykiet wymaga ponadto użycia solidnych, dobrej jakości materiałów. Od tego zależy trwałość, a tym samym użyteczność oznaczeń. Wykorzystywane tworzywa powinny być na tyle wytrzymałe, aby umieszczone na nich napisy nie uległy wytarciu, zdrapaniu czy innemu uszkodzeniu. Warto mieć na uwadze, że poprawność oraz jakość napisów zamieszczanych na etykietach podlega kontroli.