Druk hybrydowy to względnie nowa technologia drukowania, zdobywająca jednak coraz większą popularność. Ta technika będąca…
Podobnie jak w przypadku innych materiałów, również podczas druku etykiet można skorzystać z różnych technologii. Do najpopularniejszych metod należy sitodruk oraz druk cyfrowy i jak to zazwyczaj bywa, każda z tych technik ma swoje zalety oraz wady. Warto je poznać, zanim wybierzemy konkretną opcję.
Sitodruk – co to takiego?
Sitodruk to znana od stuleci technika druku, w której, jak sama nazwa sugeruje, głównym narzędziem jest sito. Przez lata uległa jednak udoskonaleniu i obecnie charakteryzuje się niezwykłą trwałością. I właśnie odporność jest jedną z głównych zalet tej szeroko stosowanej technologii. Kolejna to możliwość nałożenia większej ilości farby w konkretne miejsca, przez co można uzyskać dekoracyjny efekt wypukłości, który świetnie prezentuje się np. na etykietach. Czy wobec tego można założyć, że druk sitowy to najlepsza metoda na produkcję różnego rodzaju etykiet? Niestety, ta technika nie zawsze będzie dobrym wyborem, przede wszystkim dlatego, że wymaga wielu przygotowań, czasu i pracy, a to wszystko automatycznie generuje też większe koszty, zwłaszcza, gdy drukuje się małą ilość materiałów. Poza tym nie sprawdzi się również wtedy, gdy chcemy uzyskać fotograficzną jakość i bardzo precyzyjne cienkie linie, ale będzie świetnym wyborem np. przy druku logotypów. Podsumowując – jeśli chodzi o sitodruk etykiety, technologia ta będzie najbardziej opłacalna wtedy, gdy trzeba wyprodukować dużą ilość tych produktów, przy mniejszych potrzebach lepiej zdać się na inną metodą druku.
Sprawdź naszą ofertę etykiet reklamowych
A może druk cyfrowy?
Pojęcie druku cyfrowego jest dziś znane niemal każdemu. Ta technika jest na pewno dużo prostsza i szybsza niż sitodruk – obraz nanoszony jest tu na podłoże za pomocą specjalnej drukarki sterowanej przez komputer i program graficzny. Nie trzeba więc przygotowywać sit, a cały proces odbywa się szybko i sprawnie. Dzięki temu będzie to doskonały wybór dla klientów potrzebujących niewielkich ilości etykiet, które otrzymają w krótkim czasie, a w dodatku łatwo będą mogli nanosić zmiany w projekcie. Czy zatem druk cyfrowy etykiety wygrywa z sitodrukiem? Niestety, sprawa wcale nie jest taka oczywista, bo o ile cyfrowe wydruki świetnie sprawdzą się przy niskich oraz średnich nakładach, to w przypadku zapotrzebowania na dużą ilość etykiet nie będzie to już najlepsze rozwiązanie. W takiej sytuacji znacznie wzrosną koszty produkcji i wydruk przestanie być opłacalny. Trzeba też pamiętać, że ta metoda może być problematyczna w przypadku jednokolorowych zadruków.
Co wybrać?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Najlepiej, jeśli klient zlecający wydruk etykiet skontaktuje się z drukarnią i skonfrontuje swoje oczekiwania z możliwościami technicznymi. Pod uwagę będą na pewno brane takie kwestie jak ilość potrzebnych etykiet, projekt graficzny czy ewentualne uszlachetnienia druku. Na podstawie zebranych danych pracownicy doradzą najlepszą dla konkretnego zlecenia metodę wydruku tak, aby była nie tylko korzystna finansowo, ale też przyniosła trwałe i estetyczne efekty.