Nie jest tajemnicą, że w relacjach międzyludzkich bardzo ważną rolę odgrywa tzw. pierwsze wrażenie. Czy…
Branża kosmetyczna należy do najbardziej wymagających, jeśli chodzi o przygotowywanie projektów etykiet na produkty. Opakowania te nie tylko pełnią funkcję informacyjną, lecz także w dużej mierze odgrywają rolę estetyczną, przyciągając wzrok konsumenta i zachęcając do wyboru oraz zakupu danego produktu. W tym artykule wyjaśniamy, jak warunki powinien spełniać projekt etykiety na kosmetyk.
Etykieta kosmetyku – Niezbędne informacje
Zgodnie z uregulowaniami prawnymi, na każdym jednostkowym opakowaniu kosmetyku musi znaleźć się szereg informacji dla konsumenta. Miejsce ich zamieszczania stanowi najczęściej etykieta, więc na etapie jej projektowania trzeba wszystkie te elementy wziąć pod uwagę. Żeby dany kosmetyk został dopuszczony do obrotu, na jego opakowaniu muszą znaleźć się następujące dane:
- – nazwa handlowa produktu,
- – nazwa i adres producenta,
- – numer bądź inne oznaczenie partii,
- – ilość nominalna kosmetyku w momencie jego pakowania, podana w jednostkach objętości lub masy,
- – termin przydatności do użycia,
- – dokładna lista składników, podana zgodnie z nazwami Międzynarodowego Nazewnictwa Składników Kosmetycznych (INCI),
- – ostrzeżenia co do stosowania kosmetyku, o ile takie występują,
- – wymagane warunki przechowywania, jeśli są one niezbędne do zachowania właściwości produktu,
- – informacja o funkcjach, jakie pełni kosmetyk.
Układ treści
Wszystkie informacje podane na etykiecie powinny być czytelne oraz tak rozmieszczone, żeby konsument szybko i bezproblemowo mógł odnaleźć interesujące go treści. Jeżeli z jakichś względów, na przykład z uwagi na nieduże rozmiary kosmetyku, niemożliwe staje się zamieszczenie wszystkich tych elementów na etykiecie, muszą one być podane na jednostkowym opakowaniu zewnętrzny, ewentualnie na dołączonej ulotce, nalepce etc. W takim przypadku na etykiecie umieszcza się dodatkowo znak graficzny bądź informację, odwołującą do dołączonych informacji. Jeśli dany produkt będzie importowany, projekt etykiety na kosmetyk musi uwzględniać wymagania dotyczące znakowania, obowiązujące w kraju docelowym, a także język, który jest na jego terenie używany.
Sprawdź naszą ofertę etykiet samoprzylepnych
Trendy graficzne
Nie lada sztuką jest takie zaprojektowanie etykiety, żeby spełniała ona zarówno wszystkie obostrzenia prawne, jak i była atrakcyjna pod względem designerskim. Projekt etykiety na kosmetyk powinien korespondować z filozofią marki, być estetyczny oraz atrakcyjny, a przez to zwracający uwagę klienta. W tym aspekcie należy zadbać o odpowiednią czcionkę, kolorystykę oraz elementy dekoracyjne. Etykieta powinna w odpowiedni sposób eksponować logo marki, jak również nazwę danego kosmetyku. Nie bez znaczenia pozostaje materiał, na którym drukowana jest etykieta, tzn. czy wykonana jest ona z materiału odpornego na wielokrotne używanie produktu, a także na działanie wody – szczególnie, jeśli jest to produkt taki jak na przykład szampon czy żel pod prysznic. Warto zauważyć, że w ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się etykiety minimalistyczne na przezroczystej folii, tzw. „no lebel look”, sprawiające wrażenie nadruku bezpośrednio na opakowaniu.