Czym jest personalizacja etykiet i opakowań?

Home / Bez kategorii / Czym jest personalizacja etykiet i opakowań?

W czasach powszechnej dostępności wszelkich dóbr oraz półek uginających się pod ciężarem pięknie opakowanych towarów producenci muszą wkładać coraz więcej wysiłku w to, aby ich produkt został zauważony przez klienta. Wykorzystują w tym celu szereg nowoczesnych strategii marketingowych, a jedną z ważniejszych jest personalizacja opakowań i etykiet.

Personalizacja, czyli co?

Pojęcie personalizacji w marketingu oznacza stworzenie produktu w taki sposób, aby był on maksymalnie dopasowany do preferencji, oczekiwań i profilu konkretnego klienta lub grupy nabywców. Ma to wywołać u konsumentów chęć posiadania i skłonić do zakupu danego dobra. Nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać, że na nasze decyzje zakupowe ogromny wpływ ma wygląd danej rzeczy, a tym, na co od razu zwracamy uwagę, jest opakowanie i etykieta. Jeżeli będą one atrakcyjne, zaskakujące i wyróżniające się, to szansa na sprzedaż na pewno znacznie wzrośnie. Jednak w dobie ogromnego rozwoju reklamy i technik drukarskich wiele producentów może poszczycić się interesującymi opakowaniami, dlatego ci, którzy chcą przebić konkurencję, muszą się jeszcze bardziej postarać. I tu właśnie z pomocą przychodzi personalizacja etykiet i opakowań, które należy zaprojektować w taki sposób, aby klient poczuł, że producentowi chodzi właśnie konkretnie o niego.

Sprawdź naszą ofertę etykiet reklamowych

Personalizacja opakowań i etykiet – od czego zacząć?

Niemal każdy produkt przeznaczony jest dla konkretnej grupy nabywców. Wegetarianie kupują innego rodzaju jedzenie niż wielbiciele mięsnego grilla, nastolatki wybierają kosmetyki zupełnie różne od tych, które kupują ich rodzice, a w okolicach specjalnych świąt szukamy prezentów odpowiednich dla babci, mamy, czy dziecka. Wypuszczając na rynek konkretny produkt, trzeba więc dokładnie zapoznać się z oczekiwaniami klientów, do których jest on skierowany i uwzględnić te preferencje na opakowaniach czy etykietach. W celu zaznajomienia się z cechami danej grupy firmy mogą korzystać z popularnych narzędzi marketingowych takich jak ankiety, kwestionariusze, czy konkursy, dzięki którym można pozyskać wiele cennych informacji. Kolejnym krokiem jest już wykorzystanie ich podczas projektowania opakowań i etykiet, które powinny tak zachwycić i zaintrygować klientów, aby postanowili kupić dany towar.

Sposoby na personalizację

Obserwując działania znanych firm, można zauważyć, że strategii dotyczących odpowiedniego spersonalizowania etykiet i opakowań jest całkiem sporo. Jedną z najpopularniejszych i przynoszących bardzo dobre efekty, jest wyprodukowanie etykiet z konkretnymi imionami. Musi ich być oczywiście dużo, aby jak największa liczba konsumentów miała szanse trafić na imię swoje lub tego, kogo postanowi obdarować. Jeszcze większy efekt można wywołać, oferując klientom wydrukowanie etykiet ze zdjęciem danej osoby i np. życzeniami lub dowolnym cytatem. Taka bardzo precyzyjna personalizacja etykiet już nieraz przyczyniła się do znacznego zwiększenia sprzedaży i wzrostu popularności danej marki. Kolejnym sposobem jest zaprojektowanie opakowań, które są unikatowe. Ta strategia nakierowana jest na klientów o zapędach kolekcjonerskich, którzy dołożą wszelkich starań, aby zdobyć wymarzony limitowany produkt. Duże pole do popisu dają też wszelkie święta jak np. Boże Narodzenie, Dzień Babci, czy Walentynki. Umieszczenie stosownego napisu, czy grafiki na opakowaniu na pewno spowoduje, że wielu klientów wybierze właśnie ten towar, który jest właściwie gotowym spersonalizowanym prezentem.

Sprawdź całą ofertę drukarni

Czy to się opłaca?

Coraz więcej producentów dostrzega korzyści, jakie niesie za sobą personalizacja opakowań i etykiet. Spektakularne sukcesy znanych firm, które zastosowały tę strategię, zachęcają kolejnych przedsiębiorców do zainteresowania się tą interesującą metodą dotarcia do konsumenta. Dziś, gdy w sklepach niczego nie brakuje, warto dołożyć wszelkich starań, aby klient poczuł się wyróżniony i doceniony, bo dzięki temu wzrasta prawdopodobieństwo, że kupi dany produkt i na dłużej przywiąże się do marki.